Gepubliceerd op: 25-07-2024Nieuw

27 september - St. Michael / Oogstfeest

Namens het gehele team:

'Een hele fijne zomervakantie'

De eerste schooldag na de vakantie:

De eerste schooldag begint na de zomervakantie om 8:20 uur, dan worden de kinderen door de leerkracht opgehaald op het plein. De kinderen van de nieuwe eerste klas mogen naar hun oude kleuterklas.

Daarna vormen alle kinderen van klas 2 t/m 6 een poort voor de nieuwe eerste klas. De kinderen van klas 1 gaan door de poort onder het zingen van een lied naar de deur, waar de leerkracht van de eerste klas de kinderen ontvangt.

Daarna zijn de ouders van de eerste klas welkom in de kuil voor de opening.

De kleuters beginnen die dag om 10 uur.

Hulp gezocht voor onze school bieb!

Elke ochtend begint klas 1 tot 6 met het lezen in de klas. Ze lenen daarvoor boeken uit onze eigen prachtige Bieb op school. Elke ochtend is een ouder aanwezig van 8.30 tot 9.00 uur om kinderen te helpen een boek te vinden en om de administratie van de niveaus en het uitlenen bij te houden.

We zoeken een ouder die dit vast op de woensdag ochtend wil doen. Het duurt een half uurtje in de ochtend van 8:30-9:00.

Het is heel gezellig en leuk om te zien wat de kinderen allemaal lezen.

Daarnaast zoeken we een aantal ouders voor onze inval groep. Als invalkracht val je dan af en toe in.

Geef je op bij juf Fanina, klas 5 fvnuffelen@waterlandschool.nl.

Astrid heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Dit vierden we afgelopen week. Volgend jaar komt Astrid vanaf de herfstvakantie nog een dagje terug als duo van Meagen Schreuder. Hieronder staat Astrid zelf stil bij dit moment.

Achtentwintig jaar later

En dan zijn we inmiddels 28 jaar verder in de tijd. De dochters allang volwassen en vrijdenkende mensen geworden. Ineens ben ik ook ruim 25 jaar kleuterjuffie op de Vrije Waterlandschool. En inmiddels AOW-er.

Is er in al die jaren nu veel veranderd, vraagt men wel regelmatig aan mij. Ja. De maatschappij en onze leefwereld is veel gecompliceerder geworden, hectischer, er zijn zoveel keuzen te maken, er is zoveel namaak, zoveel impulsen, zoveel verleidingen, zoveel vermaak, meer drukte en minder natuur dichtbij huis.

Het lijkt ook wel of wij overal maar een mening over moeten hebben, en dit verwachten we ook al gaandeweg van jonge kinderen, die dit nog niet kunnen. Het valt niet mee om in deze tijd kinderen groot te brengen, denk ik regelmatig. Er wordt heel veel gevraagd van kinderen en hun ouders.

Maar de kleuters en jonge kinderen vragen in mijn beleving nog steeds hetzelfde, als zo een dertig jaar geleden, van ons!

Namelijk: omhulling, zich veilig mogen voelen en gedragen worden, echte aandacht, structuur, gezien worden, er mogen zijn, en daar is speelruimte, tijd en rust voor nodig, om in je eigen tempo groot te worden, zonder haast!

Dat zijn universele waarden waarin kinderen gedijen, groeien en daaruit (zelf)vertrouwen kunnen ontwikkelen, voor de wereld waarin zijn de toekomst hebben.

Ik ben dankbaar dat ik in al die jaren mijn steentje heb mogen bijdragen op de vrijeschool, waarin deze normen en waarden belangrijk zijn, zoals ik eerder ook beschreef, toen ik kennismaakte met de vrijeschool als jonge moeder en juffie.

Ik dank alle ouder voor het vertrouwen dat ze hebben gegeven om het liefste van hen elke ochtend over te dragen. En voor de warme mantel die jullie met zijn allen waren, om de juf en alle kinderen in de klas heen!

Lieve groet,

Juffie Astrid

Nieuws van peuterspeelzaal de Waterlelie:

Na 16 jaar als peuterjuf bij de Waterlelie ga ik stoppen.

Mijn herstel is naar een jaar in de ziektewet niet zo voorspoedig als gehoopt en daarom heb ik besloten mijn baan op te zeggen. Dat doe ik met een lachend en een tranend oog. De kinderen en mijn collega´s ga ik zeker missen, maar ik ben ook blij als ik minder verplichtingen in mijn dagelijkse leven heb.

Liefs,

Juf Ulrike

Houd jij je graag bezig met de ontwikkeling van kinderen tussen de 2 en 4 jaar?

Kom dan werken bij antroposofische peuteropvang De Waterlelie!

De Waterlelie: